Konferenz // Technology and Desire - The Transgressive Art of Moving Images.

14.11.2008 to 16.11.2008

Das Bild, so kann man angesichts der Genealogien der Medien formulieren, hat sich aus dem Wahrnehmungsraum seiner apparativen Existenz entfesselt - und seinen Rahmen verlassen. Mit der Laterna Magica als kulturpolitischem Modell einer illusionären Medientechnik der Gegenreformation, die die Sinne zu überwältigen wusste (Kittler 2002), ließe sich behaupten, dass die bewegten Bilder im Zuge der Ausdifferenzierung ihrer technisch-medialen Bedingungen ihren ehemals statischen (Bild-)Rahmen verlassen haben. Der technischen Projektion und Sichtbarmachung des bewegten Bildes sind immer weniger Grenzen gesetzt, was die immersive und illusionäre Kraft der Bilder herausfordert und das mediale Dispositiv weiter in den Hintergrund drängt. Im Spannungsfeld von Blick und Repräsentation - ihrer medientechnischen wie subjektiv-psychologischen Form - verwandeln sich ehemals diskrete Zeichenfolgen traditioneller Medien (Schrift, Sprache), durch das schleichende Verschwinden des Dispositivs einerseits und die immersive Subjektivität der Bilder andererseits, zu symbolischen Korrelationen. In der Folge dessen öffnen sich Wege jenseits semiotischer Bildverständnisse hin zur Interpretation bildlicher Subjektivität und des Begehrens der Bilder. Wie wächst das Bild über seine Figurationen hinaus, von der Systemlogik seiner Entwicklung zu einem Wahrnehmungsphänomen? Wie hat das transmediale Bild ein Eigenleben entwickelt?
 
english version

In recent years, the increasing interest in theories of visuality and materiality has become central to the discussion of the alterity of moving images across the genealogies of media. The subliminal dynamism of configuring vision and ways of seeing has transcended the “scene inside the screen” as well as the tripartite cinematic arrangement thereby rendering the spatially-induced perspectivism of seeing. These have already been extensively analyzed by apparatus theory. - Are Images predicated upon the transgression of the boundaries of their own framing? Film theories of visual embodiment, drawing upon phenomenological conceptions as well as the question of media ecologies, have indicated the expansion of the cinematic realm through universal machines and hence a departure from traditional sign-systems such as “Language” and “Writing.” For various reasons, it’s evident that the cinematic dispositive has disappeared from the spectator's field of vision, and the moving image has escaped its narrow framing by altering its aesthetic shape via digital morphing, video technology and post-cinematic imagery. Images are no longer confined to the cinematic screen, but are on display in both private and public locations such as museums, galleries, on public monitors and buildings. With the latter in mind, notions of referentiality and haptic notions of vision and space suggest an interrelated bond between the technology of cinema, electronic media as universal machines, and the body as a carrier of sensual experiences. How do images exceed the confinements of their ultimate projection and representation on the screen? How does the specifically technological mode of moving images alter our spatiotemporal perception of time and engender subjectivity?

Venue:
ZKM // Center for Art and Media, Vortragssaal, Lorenzstraße 19, D - 76135 Karlsruhe

Organization:
Doctoral School Image, Body, Medium- Towards an Anthropological Perspective, HFG Karlsruhe

Konzeption: Rania Gaafar, Martin Schulz, Deniz Yenimazman

Rednerliste

Hans Belting (Karlsruhe)
Annette Bitsch (Humboldt Universität Berlin)
Jay David Bolter (Wesley Center for New Media Research, Atlanta)
Timothy Druckrey (Maryland Institute, College of Art)
Thomas Elsaesser (University of Amsterdam)
Hinderk Emrich (Universität Hannover, Medical School)
Lorenz Engell (Bauhaus-Universität Weimar)
Barbara Flückiger (Universität Zürich)
Ursula Frohne (Universität Köln)
Rania Gaafar (Karlsruhe)
Mark B. Hansen (Duke University, Durham)
Janet Harbord (Goldsmiths College, London)
Thomas Hensel (Universität Siegen)
Ute Holl (Bauhaus-Universität Weimar)
Birgit Hopfener (Karlsruhe)
Malcolm Le Grice (University of Arts, London)
Florian Leitner (Karlsruhe)
Florian Lippert (Karlsruhe)
Margit Rosen (Karlsruhe)
Martin Schulz (Karlsruhe)
Yvonne Spielmann (University of the West of Scotland)
Mirjam Wittmann (Karlsruhe)
Deniz Yenimazman (Karlsruhe)